Urter og krydderier kan have blodtryksfordele

Apr 23, 2023

Leave a message

Urter og krydderier har altid været essentielle i mad. De giver ikke kun smag, men kan i nogle tilfælde også hjælpe med at bevare og forbedre maden. Som det viser sig, er det måske ikke alt, de er gode til; en nylig undersøgelse offentliggjort i American Journal of Clinical Nutrition indikerede urter og krydderier, "i en relativt høj kulinarisk dosis," kan give blodtryksregulerende fordele hos nogle forbrugere.

Herbs and spices - everything there is to know about them

Undersøgelsen undersøgte 71 personer i alderen 35-70 år, som alle havde en eller flere risikofaktorer for hjerte-kar-sygdomme og var overvægtige eller fede. Deltagerne blev instrueret i at faste i 12 timer, hvorefter der blev taget visse baseline-målinger, herunder højde, vægt, taljeomkreds, en fastende blodprøve og vaskulær testning, som omfattede centralt og perifert blodtryk og målinger af arteriel stivhed. Derudover bar alle deltagere et blodtryksmålerapparat i 24 timer.

Deltagerne blev derefter opdelt tilfældigt i tre grupper: en diæt med lavt krydderi (0,5 g urter og krydderier), en diæt med medium krydderi (3,3 g) og en diæt med højt krydderi (6,6 g). I alt var 24 urter og krydderier involveret i kosten, herunder kanel, gurkemeje og oregano. Deltagerne fulgte disse diæter i 4 uger med en to-ugers pause imellem. Efter hver diætperiode blev der igen taget målinger.

Resultaterne viste, at en diæt med højt krydderi havde en tendens til at "forbedre 24-timers blodtryksmålinger" sammenlignet med diæter med lavt og mellemlangt krydderi. Mens forskerne ikke indikerede nogen forskel mellem grupperne relateret til low-density lipoprotein kolesterol, klinikmålt blodtryk, markører for glykæmi, vaskulær funktion eller oxidativt stress, bemærkede de, at blodtryk er "en stærkere forudsigelse for alle- årsag og CVD-dødelighed."

"I hele kohorten sænkede [high-spice diæten] det 24-h systoliske og diastoliske blodtryk med en margin, der sandsynligvis ville give klinisk fordel (-1,6-1,9/-1,3 mm Hg) sammenlignet med de andre testdiæter, " konkluderede forskerne. "Baseret på data fra en registerbaseret, multicenter spansk kohorte, er reduktionen i 24-h systolisk blodtryk, som vi observerede, forbundet med en ~5 procent reduktion i kardiovaskulær dødelighedsrisiko. Som konklusion kan inkorporering af en relativt høj kulinarisk dosering af blandede urter og krydderier i et amerikansk kostmønster havde en tendens til at forbedre 24-h blodtrykket sammenlignet med lavere indtag efter 4 uger hos voksne med forhøjet risiko for kardiometaboliske sygdomme."

Continental food: It's herbs, spices and cheese